Biserica Balinesti
Biserica Balinesti
Biserica Balinesti este situata in satul cu acelasi
nume din lunca Siretului. Biserica se afla la o distanta de aproximativ
10 kilometri de orasul Siret. Satul Balinesti este cunoscut din secolul
al XV-lea, cand apartinea logofatului Ioan Tautu, om de seama si bun
diplomat al marelui domn Stefan cel Mare si al fiului sau Bogdan, dupa
cum este amintit de cronicarii Grigore Ureche si Ion Neculce.
Aceasta este unul dintre monumentele istorice
reprezentative pentru arta Moldovei din cea de a doua jumatate a
secolului al XV-lea. Arhitectura acestei biserici este singulara in
epoca si exprima convingator gustul ctitorului Ioan Tautu.
Ioan Tautu este intemeietorul unei familii boieresti
care stapanea sate in zona Botosanilor si in apropierea Balinestilor.
Aceasta, impreuna cu pietrele de mormant tarzii (1613, 1634) ce se
pastreaza in biserica, arata ca Balinestii raman vatra a familiei
Tautestilor si ca la cancelaria domneasca se mai pastra, in secolul al
XVII-lea inca vie amintirea marelui dregator.
Acesta a construit, intre anii 1494-1499, la Curtea
sa de pe malul Siretului o biserica impozanta, astazi "unul dintre cele
mai reprezentative monumente din epoca lui Stefan cel Mare". Daca
initial s-a crezut ca biserica a fost construita de logofatul Tautu, cu
banii primiti in dar de la sultan, in realitate, biserica a fost
construita cu cheltuiala acestuia, dupa cum spune pisania de pe zidul de
rasarit al bisericii:
"Cu vointa Tatalui si cu ajutorul Fiului si cu savarsirea Duhului Sfant,
pan Tautu logofat a inceput a zidi aceasta biserica in numele celui
intre sfinti parintele nostru Ierarh si facator de minuni Nicolae in
zilele blogoslavitului si de Hristos iubitor domn io Stefan voievod fiul
lui Bogdan voievod si s-au savarsit in an 7007 luna 6".
Ca numeroase biserici de curte boiereasca, Biserica Sfantul Nicolae
din Balinesti a fost construita dupa un plan dreptunghiular, cu o
singura nava, compartimentata in naos si pronaos,cu absida poligonala la
est si incheiata poligonal si in extremitatea vestica, iar pe latura de
sud intregita de un turn clopotnita.
Turnul clopotnita este scund, amplasat pe latura de
sud, in dreptul intrarii. Partea inferioara a clopotnitei este un fel de
pridvor boltit, bolta fiind semicirculara, ca si in naos si pronaos,
unde sunt impartite in trei travei egale prin arcuri care se sprijina pe
stalpi de piatra angajati in zid si decorati cu capiteluri si socluri.
Naosul de forma patrata este acoperit cu o bolta
semicilindrica intarita de arcuri dublouri ce o compartimenteaza in trei
nave. Pronaosul aproximativ de aceleasi dimensiuni, prezinta
particularitatea incheierii in polygon acapatului de vest.
Elementele cele mai iteresante sunt pilastrii ce
sustin arcurile dublouri ale boltii semi-cilindrice. Elementele de decor
architectural de la ancadramentele de usi si ferestre prezinta
trasaturi care la incadreaza in arhitectura gotica tarzie. Pridvorul de
sub clopotnita are bolta cu arcuri de piatra cioplita, decorata cu
rozete tot din piatra.
Doua siruri de firide, mai mici deasupra si mai mari
dedesubt, inconjoara biserica pe toate fatadele ei. Latura sudica este
diferita fata de celelalte: un portal deschis, cu bolti gotice inalte,
de piatra, surmontate de o clopotnita, se afla la intrarea in biserica.
Urme de picturi murale exterioare s-au gasit pe
firidele mai mari de pe absida estica si pe fatadele estica si vestica.
Aceste picturi s-au facut in timpul domniei lui Petru Rares, intre anii 1535-1538.
Picturile exterioare trebuie sa fi avut o calitate remarcabila, dupa cum se observa in cazul frumoaselor imagini ale Sfantului Nicolae si ale Arhanghelului Mihail,
situate pe doua firide de pe absida estica. La capatul vestic al
bisericii, s-au putut remarca urme ale picturii Judecata de Apoi .
Aceasta pictura exterioara a fost aplicata peste prima decoratie a
fatadelor bisericii, ce continea discuri din ceramica emailata cu rnduri
de maro, galben si verde.
Ferestrele altarului si ale naosului sunt
dreptunghiulare, iar cele ale pronaosului, cat si usa de la intrare in
pronaos sunt lucrate in stil gotic. Cu ocazia pictarii in exterior a
bisericii (1535-1538) au fost zidite firidele, iar elementele ceramice
au fost tencuite, smaltul acestora pierzandu-si partial stralucirea.
In decursul timpului, biserica nu a suferit
modificari majore, ea aparand in aceeasi forma si in tabloul votiv.
Pictura, ce dateaza din secolul al XV-lea, de ridicata valoarea
artistica, este opera unei echipe conduse de zugravul Gavriil
Ieromonahul si se pare ca este in stilul celei de la Manastirea Voronet si Sfantul Nicolae din Dorohoi.
Fresca interioara se mai pastreaza si astazi, spre
deosebire de cea exterioara, care este degradata in proportie de 90 la
suta. Pronaosul, naosul sunt impodobite cu sfinti, scene biblice, Acatistul Sfantului Nicolae. Portretul ctitorului din tabloul votiv reprezinta una din cele mai reusite picturi de acest gen din Moldova epocii.
Biserica din Balinesti se numara printre putinele
monumente din timpul lui Stefan cel Mare care pastreaza aproape integral
decorul pictat, ca si bisericile din Patrauti si Voronet. Starea de
conservare a zugravelilor nu este prea stralucita; sunt zone in care
pictura s-a desprins impreuna cu stratul suport, lasand sa se vada prima
zugraveala a bisericii, cea provizorie alcatuita numai din
dreptunghiuri rosii si verzi ce imita caramida smaltuita.
Catapeteasma este mai noua, ctitorul ei este Ieremia
Jigniceanu, pe la anul 1792, proprietarul de atunci al mosiei Balinesti.
Este lucrata in lemn de tei si cuprinde trei randuri de icoane.
Sculptura este bogata in elemente florale si a fost poleita in aur.
Pronaosul prezinta particularitatea incheierii in
poligon a capatului de vest. Elementele cele mai interesante sunt
pilastrii ce sustin arcurile dublouri ale boltii semicilindrice.
Elementele de decor arhitectural de la ancadramentele de usi si ferestre
prezinta trasaturi care la incadreaza in arhitectura gotica tarzie. Cu
ocazia pictarii in exterior a bisericii (1535 -1538) au fost zidite
firidele, iar elementele ceramice au fost tencuite, smaltul acestora
pierzandu-si partial stralucirea.
In pronaosul bisericii se afla gropnita familiei
Tautu, gasindu-se aici noua lespezi din piatra. Pietrele de mormant ale
celor doi fii ai logofatului, Petru si Teodor, morti in 1494, se
caracterizeaza prin impartirea suprafetei trapezoidale intr-un chenar
decorativ urmat de zona inscriptiei ce inconjura campul central. Urmeaza
lespedea Vasilichii (1495) si cea a Magdei ( 1500). Numai lespedea sub
care a fost ingropat logofatul se inrudeste cu seria de pietre funerare
puse de Stefan cel Mare in necropola domneasca de la Radauti.
In decursul timpului, biserica de la Balinesti a avut
de suferit in mai multe randuri din cauza turcilor care, in
incursiunile lor, au dat foc bisericii, producand degradari ale picturii
si zidului. In anul 1721, biserica a fost restaurata prin grija
Episcopului Calistru de Radauti, cand s-au restaurat acoperisul, usile
si mobilierul.
Pana in anul 1864, biserica din Balinesti a adapostit
o manastire de maici, metoc al Manastirii Varatic iar din anul 1899,
este luata in grija, pastrare si conservare de Departamentul pentru
Monumente Istorice.
In ultimul timp a beneficiat de unele restaurari dupa
cum urmeaza: s-a pus un brau de caramizi smaltuite in jurul bisericii;
s-au dat jos resturile de pictura exterioara, ramanand cele trei randuri
de medalioane din teracota smaltuita de sub cornisa; s-a consolidat
clopotnita cu bare de fier; s-a refacut invelitoarea, care era distrusa
si din cauza careia ploua in biserica.
Biserica Balinesti